Oleh: Siti Radhiah Binti Shuib
Asmaul Husna Adalah Nama - Nama Allah Selain Daripada Allah. Allah
Menyebutkan Di Dalam Al-Quran Bahawa Terdapat Banyak Nama Allah. Rasulullah
S.A.W. Telah Menyebutkan Dalam Hadis-Hadis Baginda Tentang Nama-Nama Allah Dan
Jumlahnya.
Dari Abu Hurairah, sabda Rasulullah S.A.W. , maksudnya:
“ Sesungguhnya Allah mempunyai sembilan puluh sembilan nama, yakni seratus
kurang satu. Barangsiapa yang menghafalkannya akan masuk syurga. Dan ia gasal
(ganjil) menyukai yang gasal. ” (Hadis Riwayat Bukhari dan Musim)
Sesungguhnya setiap nama-nama Allah yang terdiri daripada 99 nama ini jika
difahami dan dihayati berupaya meningkatkan keyakinan, merangsang kecerdasan,
melonjakkan keimanan, mencipta keajaiban dan melahirkan keindahan dalam hati
manusia. Ramai yang tidak menyedari mengenai kehebatan Asmaul Husna yang sering
kita nasyidkan. Kita juga tidak menyedari Asmaul Husna itu mempunyai kuasa
untuk membuka pintu keajaiban dalam kehidupan kita.
Manusia juga makhluk yang
bertanggungjawab dan dicipta dengan sifat-sifat ketuhanan (Asmaul Husna) atau
Rabbani. Sifat-sifat Rabbani ini ialah apabila individu berjaya
mengasimilasikan sifat-sifat Allah S.W.T. Oleh yang demikian, Asmaul Husna yang
menjadi milik mutlak Allah yang Maha Agung, dan dalam masa yang sama, menerusi
Asmaul Husna juga, Pemilik yang Maha Agung ini ingin menyingkap akan
keagunganNya kepada makhlukNya dan ingin mengajar makhlukNya untuk mengikut
asmaNya yang merupakan kaedah yang terbaik dalam mencapai tahap ahsani taqwim
atau penciptaan yang terbaik. Maka, lahirlah modal insan melalui kefahaman
Asmaul Husna.
Menyingkap rahsia serta makna yang tersirat daripada nama-nama Allah dan
memahaminya berupaya melahirkan insan muslim yang teguh imannya terhadap Allah.
Melalui pemahaman Asmaul Husna, individu muslim itu mampu membentuk dirinya
menjadi modal insan yang mampu menjadi contoh kepada individu lain dan
seterusnya membentuk masyarakat yang cemerlang dalam akhlaknya.
Berikut membincangkan tentang kefahaman nama-nama Allah dalam membina modal
insan yang cemerlang. Antara nama-nama Allah yang diketengahkan untuk
menyerlahkan maksud-maksudnya dalam membina modal insan ialah ar-Rahman dan
ar-Rahim, al-Muhaimin, al-Wahhab, al-Basith, al-Halim, as-Syakur, al-Karim,
al-Qayyum, al-‘Afuww, ar-Ra’uf, an-Nafi’ dan as-Sobur.
AL-RAHMAN DAN AL-RAHIM
Ar-Rahman bermaksud Yang Maha Pengasih dan Ar-Rahim pula membawa maksud
Yang Maha Penyayang. Kedua-dua nama Allah ini saling bersangkutan, malah
asalnya juga adalah dari perkataan Ra, Ha dan Min yang bermaksud rahmat. Maka,
jelaslah disini bahawa Allah itu amat kasih dan sayangkan makhluk ciptaanNya
walaupun makhlukNya tidak mengingatiNya.
Melalui pemahaman maksud ar-Rahman dan ar-Rahim ini individu itu mampu
membentuk dirinya menjadi modal insan yang bukan sahaja menyayangi malah
mengasihani sesama manusia. Ar-Rahman dan Ar-Rahim adalah pengubat bagi jiwa
yang gersang dan tandus daripada perasaan kasih kepada manusia dan makhluk
lain. Dengan menghayati nama-nama Allah ini, manusia itu mampu membuang perasaan
benci dalam menyayangi malah membantu orang yang memerlukan atas dasar kasih
dan sayang.
Melalui Ar-Rahman dan ar-Rahim, seseorang itu boleh menjadikan dirinya
seorang yang pemurah, yang sentiasa memberi kerana dia kasih dan sayangkan
sesama manusia. Ketahuilah, dengan mengasihani yang lain mampu melahirkan jiwa
yang tenang dan bahagia. Akhirnya, terbentuklah nilai-nilai modal insan yang
cemerlang.
AL-MUHAIMIN
Nama Allah yang bermaksud Yang Maha Pemelihara atau Maha Pelindung ialah
makna darripada al-Muhaimin. Allah sentiasa memelihara dan melindungi
makhlukNya dengan mengizinkan kita untuk hidup damai dan aman bersamaNya. Allah
tetap akan memelihara makhlukNya walaupun makhlukNya tidak mengingatiNya malah
telah menderhakaiNya sepanjang kehidupan di bumi.
Al-Muhaimin itu boleh diterapkan dalam diri manusia dengan menjadi
pemelihara dan pelindung sesama manusia. Apa yang dimaksudkan di sini ialah
seseorang yang mengamalkan sifat al-Muhaimin akan mengubah dirinya menjadi
pelindung kepada dirinya dan orang lain daripada melakukan sesuatu yang
bercanggah dengan hukum Allah di dunia ini.
Bagi membangkitkan potensi al-Muhaimin dalam diri manusia, mereka perlu
menerapkan sifat ini dalam diri mereka ketika mengucapkan atau melakukan sesuatu
agar mereka tidak melanggar syariah Allah. Maka, modal insan yang cemerlang dan
masyarakat yang selamat dapat dibina melalui pemahaman dan penghayatan nama
Allah ini iaitu al-Muhaimin di dalam kehidupan.
AL-WAHHAB
Yang Maha Pemberi, merupakan makna kepada nama Allah iaitu al-Wahhab. Ia
diambil daripada kata dasar wahaba yakni memberi dan memberikan sesuatu tanpa
balasan. Melalui al-Wahhab, Allah sentiasa memberikan manusia rahmat dan
kurniaNya tanpa mengharapkan balasan. Namun, manusia sering alpa dan lalai
apabila menerima rahmat dariNya.
Al-Wahhab mampu mambangkitkan semangat sentiasa memberi kepada orang lain
tanpa mengharapkan balasan dan ganjaran. Hal yang dimaksudkan adalah semangat
membahagiakan, menggembirakan dan mengurangkan derita orang lain dengan
seikhlas hati melalui pemberian kita sesama manusia.
Selain itu, melalui al-Wahhab ini seseorang individu itu berupaya
menumpulkan sifat-sifat mazmumah seperti ego, angkuh, tamak dan iri hati dengan
kurniaan Allah kepadanya. Justeru, lahirlah insan yang bukan sahaja bersyukur
dengan nikmat dari Allah, malah berupaya berkongsi dan memberi nikmat itu
kepada sesama manusia.
AL-BASITH
Yang Maha Melapangkan, itulah makna kepada nama Allah iaitu al-Basith.
Sesungguhnya al-Basith itu melapangkan, memudahkan dan melancarkan kurniaan
kepada makhlukNya. Dengan ini, hanya Allah yang mempunyai hak yang mutlak bagi
melapangkan dan memperluaskan rezeki seseorang. Namun, setiap orang tidak
menerima kurnia yang sama kerana Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk
umatNya. Mereka yang menjadikan al-Basith sebagai teladan adalah orang yang
yakin pada diri, mempunyai harga diri dan berdikari. Ini kerana, dia akan
berasa malu untuk meminta-minta kepada orang lain sedangkan dia berupaya untuk
melakukannya. Maka, dia akan berdikari dan berusaha untuk melapangkan pintu
rezekinya sendiri.
Setiap nikmat dan kurnia dari Allah dalam pelbagai aspek pasti akan
dikongsi dan diberi kepada orang lain jika dia menerapkan dalam dirinya akan
sifat al-Basith. Ia adalah kerana dia yakin apabila dia melapangkan orang lain,
Allah akan melapangkan untuknya pula. Justeru, sifat al-Basith boleh membentuk
insan yang berusaha melapangkan orang lain dalam pelbagai aspek kehidupan dan
seterusnya membentuk masyarakat yang penyayang dan pengasih.
AL-HALIM
Al-Halim yang merupakan salah satu nama Allah bererti Yang Maha Penyantun,
Lemah Lembut. Ia juga membawa maksud yang tidak mensegerakan hukuman ke atas
hambaNya dan mengampuni orang-orang yang berbuat dosa.
Dari Abu Hurairah, sabda Rasulullah S.A.W. mafhumnya:
“Allah sentiasa memberi peluang kepada hamba-hambanya bagi memohon ampun
sekalipun berulang-ulang kali melakukan dosa. ” (HR Bukhari dan Muslim)
Berdasarkan hadis itu jelaslah
betapa besarnya sifat penyantun Allah yakni al-Halim. Sifat al-Halim ini perlu
ditanam dalam diri muslim dalam pergaulan kehidupan sehari-hari. Sifat
penyantun ini mampu membentuk sikap tidak meremehkan orang lain. Selain itu,
sikap sabar dan tidak mudah melenting apabila dihina oleh orang lain dan
membalasnya dengan perkataan yang lemah lembut mampu ditingkatkan dalam
seseorang individu itu dengan memahami maksud di sebalik nama Allah iaitu
al-Halim.
AS-SYAKUR
As-Syakur adalah nama Allah yang
ke-36 bererti Yang Maha Menerima Syukur. Perkataan Syakur itu juga membawa
maksud Maha Pembalas Budi, yakni Allah membalas dengan kurniaan yang besar bagi
amalan baik yang sedikit. Betapa Allah tidak mensia-siakan amalan kebaikan
hambaNya dengan menerima syukur daripada hambaNya dan membalasnya dengan
sesuatu yang tidak dapat dijangka.
Semangat as-Syakur dalam hidup
sehari-hari adalah menghargai walau sekecil manapun usaha yang dilakukan
seseorang. Melalui al-Syakur, sikap menghormati, menghargai dan memberi dapat
diterapkan dalam diri malahan akhlak-akhlak buruk seperti sombong dan iri hati
dapat dikikis. As-Syakur itu dapat membentuk sikap mensyukuri nikmat, membalas
kebaikan itu dan berkongsi nikmat itu sesama manusia.
Selalu mensyukuri nikmat-nikmat yang
dikurniakan Allah dapat mengelakkan seseorang itu daripada melupakan
Penciptanya. Ini kerana, manusia sering lalai apabila menerima nikmat dari
Allah, namun apabila ditimpa musibah barulah manusia itu mula mencari Penciptanya
kembali. Sikap ini perlu dibuang dari dalam diri seseorang yang mengakui
dirinya adalah muslim dan menghayati makna as-Syakur itu dalam membentuk diri
menjadi insan yang cemerlang akhlaknya melalui pemahaman as-Syakur.
AL-KARIM
Nama Allah yang ke-43 iaitu Yang
Maha Mulia ialah maksud kepada al-Karim. Al-Karim juga bererti Allah Maha
Pemurah yang memberi tanpa perlu diminta dan Dia tidak meminta. Pemberiannya
mencakupi kebaikan dan keburukan yang mulia dan hina. Dengan memperkenalkan diriNya
sebagai al-Karim, Allah menunjukkan Dia gembira memberi anugerahNya kepada
hamba-hambaNya. Malah kepada makhluk yang menderhakaiNya juga turut Dia
memberi, bahkan sebelum mereka meminta.
Seseorang yang menjadikan al-Karim
sebagai inspirasinya perlu yakin dengan sifat dermawan Allah dan menujukan
segala permintaan hanya kepadaNya. Apabila individu itu memahami al-Karim
dengan jelas, dengan izin Allah dia akan menjadi seseorang yang kuat dan yakin
terhadap takdir Allah kepadanya dan berusaha berdikari dalam hidup.
Merasakan dan menghayati dengan
bersungguh-sungguh sifat Karim Allah, seseorang itu tidak akan menjadi manusia
yang egois. Tanamkan dalam diri sendiri semangat bersedia untuk saling memberi
dan berkongsi nikmat yang diperolehi daripada Allah dengan orang lain. Maka,
sikap memberi tanpa perlu diminta apatah lagi jika diminta oleh orang yang
lebih memerlukan seharusnya dapat dibentuk melalui semangat al-Karim ini.
AL-QAYYUM
Al-Qayyum bererti Allah Yang Maha
Berdiri Sendiri yang merupakan salah satu daripada nama-nama Allah yang indah.
Melalui nama ini, sesungguhnya Allah telah menegaskan bahawa Dialah yang
mengatur segala sesuatu yang menjadi keperluan makhlukNya secara sempurna dan
terus-menerus tanpa bantuan. Allah tidak memerlukan pertolongan dari mana-mana
makhlukNya untuk melakukan sesuatu kerana Dia adalah al-Qayyum yang Maha
Berdiri Sendiri.
Al-Qayyum mengajak kita untuk tidak
merasa susah hati dan mudah menyerah apabila ditimpa musibah sebaliknya mampu
untuk berdiri sendiri dan menghadapi musibah itu. Semangat al-Qayyum menjadikan
seseorang itu tidak lekang dek panas dan tidak lapuk dek hujan ketika
berhadapan dengan ujian yang telah ditakdirkan ke atasnya. Malahan, seseorang
itu akan tegar kerana dia yakin akan pertolongan Allah. Oleh itu, semangat ini
berupaya membentuk insan yang sentiasa berdikari yakni tidak meminta sesama
makhluk tetapi hanya meminta kepada Allah sahaja.
Dengan pemahaman dan penghayatan
al-Qayyum yang benar, individu itu mampu menggali kekuatan tersembunyi yang
dititipkan Allah buat dirinya dalam menjalani kehidupan yang sentiasa dihiasi
dengan iman. Selain itu, seseorang itu berupaya untuk membentuk pemikiran
positifnya terhadap setiap suatu ujian ke atasnya di mana dia tidak akan
menganggap ujian itu sebagai beban tetapi sebagai tanda kasih Allah kepada
hambaNya. Maka, akan lahirlah insan yang mampu berdiri sendiri dalam menghadapi
ujian dan membentuk dirinya menjadi insan yang cemerlang.
AL-‘AFUWW
Yang Maha Pemaaf, itulah maksud
kepada nama Allah iaitu al-‘Afuww. Akar kata ‘Afuww bererti melebur dosa dan
menghilangkannya sama sekali. Ini kerana, Allah itu suka memaafkan dan
menghapuskan dosa para hambaNya. Allah tidak menghukum orang yang melakukan
maksiat kepadaNya dengan segera sebaliknya Allah memberikan kurniaNya kepada
mereka.
Dosa yang dilakukan manusia kepada
Allah boleh dihapuskan dengan bertaubat, namun dosa sesama manusia hanya
manusia yang boleh menghapuskannya. Oleh itu, individu muslim itu sangat
dituntut untuk mengamalkan sifat al-‘Afuww dalam kehidupan seharian. Ini
kerana, manusia itu tidak terlepas dari melakukan kesilapan, maka memaafkan
kesilapan mereka sama ada dilakukan secara sengaja atau tidak bukan sahaja
membantu mengikis sifat dendam malah meringankan dosa mereka kelak.
Sesungguhnya, melalui penghayatan
al-‘Afuww iaitu memaafkan ini dapat membentuk modal insan yang sentiasa
memaafkan dan terhindar dari sifat dendam dan dengki sesama manusia. Akhirnya,
masyarakat yang aman dan tenteram dari sifat-sifat mazmumah dapat dibentuk
melalui sifat al-’Afuww.
AL-RA’UF
Al-Ra’uf ialah nama Allah yang
bermaksud Yang Maha Pelimpah Kasih. Allah itu sangat belas kasihan dan tidak
membebankan makhluk-makhlukNya dalam apa jua aspek. Dia memberikan nikmat
kepada hambaNya secara sempurna yang tidak dapat dihitung. Dia melimpahkan
kasihNya dengan memudahkan jalan kehidupan hambaNya ketika di dunia ini.
Seseorang yang membiasakan dirinya
dengan sifat ar-Ra’uf, dengan izin Allah dia akan memiliki hati yang yang penuh
dengan kemurahan dan prihatin terhadap orang lain. Selain itu, dia akan
mendapat jalan bagi menolong orang yang memerlukan pertolongan dengan sifat
ar-Ra’uf ini. Justeru, sifat ar-Ra’uf sangat penting dalam membina modal insan
yang sayang dan kasih kepada orang lain serta tidak lokek untuk melimpahkan
kasihnya sesama manusia dalam pelbagai aspek di dalam kehidupan ini.
AN-NAFI’
An-Nafi’ bermaksud Allah Yang Maha
Pemberi Manfaat atas segala sesuatu. Allah mengurniakan manusia kurniaan
tertinggi iaitu akal, hati nurani dan iman di mana kurniaanNya ini diakui
sangat memberi manfaat kepada manusia itu sendiri. Yang Maha Pemberi Manfaat
telah mencipta alam ini dengan setiap suatu ciptaanNya memiliki manfaatnya yang
tersendiri.
Sesungguhnya an-Nafi’ yang bererti
memberi manfaat perlu diterapkan nilainya dalam diri setiap individu muslim
yang mahu menjadi muslim cemerlang. Ini kerana, mereka yang ingin
memanifestasikan an-Nafi’ dalam diri mereka perlu berani dan tampil ke hadapan
bagi memimpin nasib manusia menuju kebahagiaan.
Sifat an-Nafi’ ini perlu diamalkan
setiap hari dalam kehidupan manusia. Mengamalkan semangat an-Nafi’ ini bukan
hanya diaplikasikan dalam perbuatan sahaja tetapi juga dalam percakapan yang
mana ia memberi manfaat bukan kepada mereka sahaja malahan kepada orang lain.
Oleh itu, individu muslim dapat mencorak kehidupannya agar sentiasa melakukan
sesuatu yang memberi manfaat sesama manusia dengan menghayati sifat an-Nafi’
ini.
AS-SOBUR
Nama Allah iaitu as-Sobur membawa
erti Yang Maha Penyabar. As-Sobur adalah nama Allah yang terakhir. Dengan
memperkenalkan diriNya yang terakhir sebagai as-Sobur, Allah ingin menegaskan
bahawa Dia tidak segera menjatuhkan hukuman dan tidak melaksanakan hukuman itu
sebelum tiba masanya. Allah sentiasa melakukan sesuatu pada waktu yang tepat
dan dengan cara yang sepatutnya.
Seseorang yang mengamalkan sifat
as-Sobur ini dalam menjalani kehidupannya mampu menolak hal-hal yang diinginkan
hawa nafsunya dalam hal yang bertentangan dengan akal dan agama. Ini kerana,
tidak ada kejayaan yang dapat dicapai dengan mudah dan tanpa penderitaan.
Dengan semangat as-Sobur ini, setiap ujian yang ditentukan Allah kepada
seseorang mampu dihadapi dengan baik dan tenang. Sesungguhnya, Allah telah
menjanjikan pahala yang tidak ada batasnya bagi orang yang sabar dalam
menghadapi godaan hawa nafsu mereka.
As-Sobur itu bukan hanya diakui
dengan mulut supaya sabar menghadapi ujian dan musibah dari Allah, tetapi
kesabaran itu perlu datang dari hati dengan penuh ikhlas dan redha. Selain itu,
as-Sobur berupaya melahirkan sikap berprasangka baik terhadap Allah di atas
ujian yang diberikan. Oleh itu, modal insan cemerlang boleh dibentuk melalui
kefahaman nama Allah ini iaitu as-Sobur.
Allah telah menciptakan Asmaul Husna iaitu nama-nama Allah yang terdiri
daripada 99 nama. Setiap insan mampu membentuk dirinya menjadi modal insan yang
cemerlang dalam setiap aspek jika mereka berupaya memahami Asmaul Husna dan
mengamalkannya dalam kehidupan seharian mereka.
Justeru, bermohonlah kepada Allah
dengan menyeru nama-namaNya yang indah itu. Dengan izin Allah, Dia akan
melapangkan dan memudahkan hambaNya yang berusaha mengingatiNya walaupun hanya
dengan memahami Asmaul Husna kerana Dialah Yang Maha Melapangkan.
Sesungguhnya, setiap satu Asmaul
Husna yang terdiri daripada 99 nama ini mempunyai makna yang tersirat. Hanya
insan yang berusaha untuk memahami dan menghayati maksud tersirat di sebalik 99
Asmaul Husna serta mengamalkannya dalam menjalani kehidupan sehari-hari yang
penuh mencabar yang akan berjaya membina nilai-nilai modal insan cemerlang di
dalam dirinya.
Kesimpulannya, seharusnya seorang
individu muslim itu menjadikan Asmaul Husna sebagai sumber motivasinya dalam
usaha membentuk dirinya ke arah yang lebih baik dan diredhai Allah. Oleh itu,
pembinaan modal insan melalui kefahaman 99 Asmaul Husna pasti dapat
direalisasikan.
************************
Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau, Perlis, MALAYSIA
Tel: 013-400-6206, 011-1070-4212, 04-988-2701
Email: abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
URL: abdazizharjin.blogspot.com